Gangbro på flyplasser - en løsning!

Tjensvolltorget ombygging

Litt om Tjensvoll torget

Her er mine innspill ang rehabilitering av Tjensvoll torget.

Klikk på TV Vest link til venstre for å se innslaget.

Renovering av Tjensvoll torget

TV Vest innslag om Tjensvolltorget 17 mars 2021:
 https://video.tvvest.no/tv-vest-rogaland-17-mars-1

Last ned mappen med all info jeg har laget om Tjensvolltorget her.

Link til tilleggsdokument om Tjensvolltorget - 12.11.22

(Bedre utnyttelse av østre Torg, samt åpning av kafe i Glasshuset)

Undertegnende, Per Thjømøe har hatt bolig i området siden 1978, først i Professor Hanstensga- te 13 og 33 og fra 1988 i L.W.Hansensgate 17. Jeg stortrives i området, men har registrert slita- sjen ved torget, som etter min mening har fungert meget tilfredsstillende for oss som er bruke- re av butikk. Lege- og fysiologsenter, frisør og treningsenter. Siden 1978 har jeg aldri observert barn på lekeplassen.
Jeg er sterkt imot forslaget om å endre torget til en park. Busstraseen må beholdes som idag. 7 januar 2021 tok jeg vedlagte 16 bilder. På de to oversiktsbildene har jeg på det ene markert hvor bildene er tatt fra. Det andre med hvite felt viser endringer jeg mener er nødvendig for å bedre trafikkforholdene med bedre sikt og veibane, både for gående og kjørende.
Se også kommentarer fra Per Grimnes og arkitekt MNAL Bjørn Andersen.
Med hilsen
Per Thjømøe
L.W. Hanseensgt 17, 4021 Stavanger. Email: pert@lyse.net Tlf 48000919
På de følgende sider finner du bilder merket med ett tall og i over- siktskartet finner du avmerket fra hvilket område bildet er tatt.

Hvite striper markerer fortau der det nå er beplantning (busk-kratt). Svingen ned mot torget er utvidet til dobbel kjørebredde. Ved billed 7, 10,14 og 16 bør det merkes med fotgjengerfelt, fortrinnsvis uten humper i busstraseen. Det bør tilrettelegges for bedre parkeringsmu- ligheter for Post i butik som antydet på oversiktsbilde.
Forslag: inne/ute servering i tidligere blomsterbutikk lokaler med enkle retter og drikke. Samlingsplass for bydelens beboere?

”Steinrøysa” erstattes med grøntanlegg med frukt trær.
2. Hugo Frank Wathnes skulptur fore- slås flyttet til området ved Tjensvoll bydelshus. Frigir plass til 5/6 handicap sentralt plasserte parkerings plasser for pasienter til fysio- og legesenter.

Se kommentarer ang buss vei.
4. Her kan frigis plass til handicap parkering for Post/butikk/frisør.
5. Mulighet for parkering/kort stopp for besøkende til Telia kunder m.fl.
6. Fortau forlenges rundt svingen.

7. Fortau anlegges og veibane utvides i svingen.
8. Kratt erstattes med fortau og støyskjerm for leiligheter på bakkenivå, evt glass.

10. Nytt fortau rundt øvre parkerings- plass.
11. Beplantning fjernes for å gjøre plass til parkeringsplasser til besøkende til butikker, post.

14. Fortau og fotgjenger overgang ved parkerings inn/ut kjøring.
15. Ny fotgjenger overgang til nytt fortau.

Kommentarer - se neste sider.

Kommentar fra arkitekt Per Grimnes:
Per Thjømøe som bor på Tjensvoll har informert meg om planer for senteret deriblandt å flytte bus- straséen. Vi har også vært på befaring sammen.
Jeg finner en del stoff om Tjensvoltorget på denne nettadressen:
https://www.google.com/search?q=Oppgradering+av+Tjensvoltoregt&oq=Oppgradering+av+Tjen- svoltoregt&aqs=chrome..69i57j33i10i160.15245j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
MDG er sentral i å beskrive det “nye” torget.
Jeg leser m.a. dette:
Tjensvoll torg skal være frodig. Det skal være mer grønt og blått enn grått, og det skal være spennende og spiselig vegetasjon både for mennesker, fugler og insekter. Trær som barn kan klatre i. Lekeplassen skal være kreativ og av høy kvalitet, hvor vi ser opp til Ajaxparken og Hermetikkparken i sentrum. Det skal være en lekeplass folk kommer til – og en lekeplass folk samles på. Det må også etableres gode, trivelige og lune sittegrupper. Torget må være trafikkfritt, og derfor legges busstraseen på utsiden av torget, ikke tvers gjennom slik som i dag. (min understreking)
Blandt kommentarene finner jeg m.a.: Jarle Tronerud
Stikkord for et godt torg er ikke ”grønt, barn og bilfritt” slik artikkelforfatter mener - det er beskrivel- sen på en god park. Skal det lages Tjenvoll torg eller Tjensvoll park? (min utheving)
Jeg reagerer særlig på følgende:
Torget må være trafikkfritt, og derfor legges busstraseen på utsiden av torget, ikke tvers gjennom slik som i dag.
Denne omleggningen er jeg særdeles skeptisk til.
Andersson og Skjånes (i dag Asplan) sammen med Alex Christiansen vant konkuransen om Tjensvol- utbyggingen i 1969, og prosjekterte deretter i løpet av en 10 årsperioden Tjensvollbyen. Transportopp- legget var konkurranseutkastes store styrke, og en hovedgrunn for 1. prisen. Ingen gjennomgående bilvei. Kun bussen fikk kjøre gjennom, etter et sentarlt anlagt trasé som krysset gågata i lokalsenteret, det som i dag kalles Torget. Denne løsningen ga bussen en i øynefallende plassering og ikke minst
den bidro til liv / aktivitet i sentrum, kall det gjerne en urban puls. Folk gikk av og på midt i sentrum. Dette planlegges nå lagt om. Det betyr at en av få gjenværende aktiviteter i senteret effektivt fjernes. Dette finner sted etter at en forlengst har innsett at skal et senter leve må arealen deles, aktivitetene må konsentreres, dette konseptet bærer selvsagt et engelsk navn: “Shard Spaces”. Trafikkløsningen i Tjensvollsenteret var en tidlig forløper for dette. Nå kan svermeriske forestillinger føre til at konseptet forlates - bakstreversk er i såfall min kommentar.
Per Grimnes

Kommentar fra arkitekt MNAL Bjørn Andersen:
Fra: bjoand5@online.no
Emne: Re: Tjensvolltorget- opprusting og busstrase ́
Jeg viser til telefonsamtale igår, 09.desember, og oversender noen synspunkter om eventuell opp- rusting av Tjensvolltorget.
I 1971 begynte jeg med planlegging av Tjensvollbyen.
Fra1974 til ferdigstillelse som daglig leder i Tjensvollteamet og prosjekteringsleder for Tjensvollut- byggingen.
Jeg er blitt informert om at det er enkelte politiske ønsker om opprusting av torget og fellesarealene i Tjensvollsenteret.
Det er nå mer enn 40 år siden senteret sto ferdig med et stort og variert innhold, dessverre er tilbu- det på service og tjenester sterkt redusert.
Jeg synes det er positivt om det skjer en fornyelse av torget, men uten å miste intensjonen om et lite «byrom» for voksne og barn.
Antydningen om at busstraseen skal flyttes ut fra torget er jeg sterkt imot. At bussen fikk passere gjennom senteret var en av hovedintensjonene i hele planen siden bilkjøring i feltet skulle begren- ses. I tillegg til buss, var passasjen dimensjonert for brannbil og tillatt for ambulanse i samråd med respektive myndigheter.
Jeg vil også peke på at hovedgangstiene fra øst til vest og fra syd til nord møtes i senteret, og det samme gjør Morgedalsveien og Tellusveien, alle disse møtes på Tjensvolltorget. Det er derfor me- ningsløst å «gjemme” bussen på utsiden av torget!
En omlegging av busstraseen til vest- eller østsiden av senteret vil forringe tilbudet og aktiviteten på torget, og det vil sannsynligvis også medføre en reguleringsendring, da det vil berøre den etablerte boligbebyggelsen på begge sider av senteret.
I senteret bor det i all hovedsak eldre mennesker, som det også var planlagt for, med kort vei til transport, handel og helsetjenester.
En omlegging/flytting av busstraseen kommer derfor til å redusere den allerede reduserte aktivite- ten på torget.
En omlegging vil, etter min mening, derfor være en forringelse av senteret og bortkastede penger!
Stavanger 10.12.2020
Bjørn Andersen Arkitekt MNAL

Sananda Beyher 15.11.2022 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stått tom.Et bruktmarket Hadde vært fint å ha f.eks 1 lørdag i mnd.

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...