Gangbro på flyplasser - en løsning!

Bussveien som Bus Rapid Transit, Vaulen - Boganes

TV Vest video

 

 

Bussveien som BRT vei? (Bus Rapid Transit)

Vaulen krysset, slik jeg ser for meg at det vil kunne bli, - dersom mange kan glemme prestisje og forstå at det er ingen skam å snu. Det meste av Vegvesenets forarbeide er like nyttig i denne sammenheng og er på ingen måte bortkastet dersom trase skulle endres.

Gamlevegen kan bli Bussvei fra Vaulen til Hinna. Auglendsbakken stenges da nederst i bakken.

Allmenn fil fra Stavanger stiger på bro over bussveien og møter ny veg fra Auglendsbakken i ny rundkjøing over Fv 44 med fallende filvalg til gateplan mot Sandnes eller Stavanger. Det lages også en stigende fil fra Sandnes til nevnte rundkjøring som muligjør adkomst til Auglendsbakken. Kostnad anslag for ca 400 meter ramper/betongbroer: 100 mill.

Hinna til Boganes.

Fra Gamlevegen ved nr 49/53 fortsetter Bussveien på bro over Hinnakrysset og videre som bro over Boganesveien mot Gausel stasjon så langt det er nødvendig for å unngå å ta areal fra private eiendommer. Enkel passering over «Karusellen» og med avkjørsel mot E 39.

NB. Broens kjørebane bør i vinterhalvåret kunne varmes med fjernvarme i rør. Dette for å unngå bruk av veisalt som på sikt vil kunne skade betongbroen.

Fem stoppesteder: 1. i Vaulen- krysset, 2. på Hinna, 3. ved undergangen nær runkjøringen for Jåttåvågen adkomst, 4. på Gausel og 5. ved Gausel stasjon. Autonome busser betjener ferdsel mellom boligområder og stoppesteder for buss og jernbane. Adkomst til universellt utformede stoppesteder med to heiser og trapper på begge sider av trase på Hinna, ved Jåttåvågen og Gausel.

Broen vil bli ca 2,8 km. Pris ca. 300 000 per meter = 840 mill. i følge den svenske jernbanespesialisten Per Corshammar ( per.corshammar@telia.com, Tlf + 46 721844600).

Det vil være mulig å bygge avkjørsel på bro over jernbanen ned til Vågen ved nr 35 på Boganes- veien tilknyttet planlagt trase i Vågenområdet og således unngå inngrep i mange eiendommer som beskrevet i Vegvesenets planer, men det reduserer hensikten med å bygge et BRT system. Med for mange stoppesteder ender vi opp med et alminnelig bussrutenett og «Rapiden» forsvinner.

Ref forslaget for Maldeveien – Tjensvollkrysset. ( finnes på hjemmesiden: Bussveien-Madlavei, datert 24 okt. 2016)

Ved å søke på nettet er det mye info om BRT å finne for de som er interessert som f.eks:

BRT Sunway Line . Her beskrives en 5.7 km busway på bro, operativ fra 2015 med 7 stoppesteder som betjenes av 15 batteribusser med frekvens på 4 minutter i rush tid og 8 minutter ellers.

Bus Rapid Transit. Herunder er det et hav av info om bussveier. Interessant å lese om hastigheter som i 2003 i London var max 14 km/t, mens gjennomsnitt andres steder nå er 27 til 48 km/t.

Hva er beregenet hastighet på vår bussvei f. eks fra Kannik til Gausel stasjon?

I Kina ser jeg de har ca 20 BRT linjer i operasjon, alle bygget etter 2000, den lengste 95 km med 106 stoppesteder, tre andre over 50 km og 9 nye linjer er under bygging. På verdensbasis er det en mengde BRT linjer i operasjon som kan studeres nærmere: Et sted var det en linje på over 200 km.

Ellers er jeg helt enig med styrelederen i Næringsforeningen, Steinar Aasland, som i en fyldig kommentar om bussveien 9. mars 2017 anbefaler: Forlat bybanesporet og spar en halv milliard!

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...