Gangbro på flyplasser - en løsning!

Informasjon og lenker

Nyheter om utslippsfri og fornybar transport

1.lastebiler og varebiler.
2.
busser
3.
ferger, skip og havner.

 

Nyheter om fossilfri og utslippsfri varetransport

Norges to første elektriske renovasjonsbiler

Norsk Gjenvinning har vunnet kontrakt om innsamling av husholdningsavfall i Sarpsborg med helt fossilfri renovasjon fra høsten 2017 med Norges 2 første fullelektriske renovasjonsbiler og biogassdrift på øvrige biler.

Første hydrogen lastebiler i Norge kommer i 2017

Asko samarbeider med Scania og Sintef om å få de første hydrogen lastebilene i Norge i 2017. Planen er 4 lastebiler og ti trucker på hydrogen produsert med solkraft på Askos anlegg i Trondheim. Prosjektet har fått 19,6 millioner i støtte fra Enova til kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegget. Asko har mål om 100% utslippsfri distribusjon av matvarer.

Hydrogen vogntog fra Nikola One lansert

2. desember ble Nikola One lansert. Hydrogendrevne lastebilen har 1000 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 1900 kilometer. Lastebilen kan bli en game changer for utslippsfri tungtransport hvis de lykkes å levere det de nå har sagt om ytelse og priser. Flere norske aktører har allerede bestilt lastebilen.

Norges mest avanserte ladeplass på Vulkan og ny hurtigladestasjon for nyttetransport åpnet i Oslo

Fortum åpnet nylig Norges mest avanserte ladeanlegget på Vulkan i Oslo med styring av ladeeffekt og batterier for å utjeve effektuttaket, forberedt for «vehicle to grid» (V2G). Det er støttet av Oslo Kommune for tilrettelegging for elektrisk nyttetrafikk og det er mulig å reservere ladeeffekt for tilgjengelig ladekapasitet for næringsdrivende. 20.desember ble ny hurtigladestasjon på Skøyen åpnet som skal gjøre det lettere med elektrisk nyttetransport. De 50 første bedriftene i Oslo med elektrisk varebil får gratis lading for 2.500 kroner hos Fortum Charge & Drive.

Renault el-varebilen Kangoo Z.E med lenger rekkevidde

Renault har varslet lansering av oppgradert utgave av el-varebilen Kangoo Z.E. under bilmessen i Brussel i januar. Bilen får en NEDC-rekkevidde på 270 kilometer, en økning på 58 prosent fra dagens modell.

Denne kan gjøre vogntog om til hybrid

Ettermontering av en modul med batteri og elektromotor på eksisterende bakre aksling på semitrailere kan gi inntil 30 prosent lavere drivstofforbruk med lagring av bremseenergi og en elektromotor som driver en aksling på semitraileren. Så langt ikke ladbar etter det vi har funnet informasjon om, men kan være en løsning som kan brukes på eksisterende kjøretøy for lavere drivstoffbruk av fornybar diesel.

Statsbudsjett 2017

Statsbudsjettet for 2017 er vedtatt i Stortinget. I budsjettavtalen mellom Regjeringen og KrF og Vestre ble bevilgningene til Enova økt med 304 millioner med fokus på infrastruktur for nullutslipp transport, og midlene til klimasats til støtte til klimatiltak i kommunene ble økt med 50% til 150 mill. Avgift på fossil diesel øker med 35 øre/l, avskrivningssats for nullutslippskjøretøy i saldogruppe C økes til 30%, og det skal innføres vrakpant for varebiler på 13.000 kr ved kjøp av ny elektrisk varebil. Og det ble vedtatt at det skal igangsette en prosess med næringsorganisasjoner om etablering av en miljøavtale med tilhørende CO₂-fond, som kan få en viktig framtidig rolle for utrulling av utslippsfri varetransport.

Samferdselsdepartement konferanse om utslippsfri transport

Samferdselsdepartementet arrangerte 2.desember en konferanse om transport, teknologi og reduksjon av klimautslipp. Presentasjonene ble filmet og kan sees på Facebooksiden til departementet.

Nyheter om fossilfrie og utslippsfrie busser:

Brakar med 6 elektriske busser og hurtigladere

Brakar har tildelt kontrakt for 6 elbusser og 2 hurtigladere i Drammen i drift høsten 2017. Med ladetid på 4,2 minutter vil bussene enkelt gå inn i dagens trafikkavvikling.

10 elektriske og 120 fossilfri minibusser på Romerike

Ruter har inngått 2 kontrakter på spesialtransport på Romerike som blir fossilfri fra august 2017, med 10 elektriske, 8 biogass og 102 minibusser på fornybar diesel. De elektriske minibussene skal leveres av IVECO med 84 KWh batteri.

Fossilfri busser på sentrumsrutene i Oslo

Solaris har fått bestilling fra Unibuss og Nobina med på 75 leddbusser og 24 stk 12m busser til Oslo som skal kjøre på HVO. De nye kontraktene for sentrumsrutene er på kun 3 år for å nytt anbud på helelektrisk bussdrift på sentrumsrutene i Oslo fra 2020.

Enova støtte på 15 millioner til ladestasjoner for elbusser i Trondheim

Enova har gitt støtte til utbygging av ladestasjoner for elbusser i Trondheim fra deres nye støtteprogram. - Nå viser Trondheim vei med den foreløpig største elbuss-satsingen i Norge, og det er vi glade for å kunne bidra til, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad.

Klimasats gir støtte til elbuss prosjekter i Oppland og Tromsø

Den nyopprettede Klimasats ordningen til gode klimaprosjekter i kommunene delte ut midler til 129 prosjekter i slutten av oktober. 8,25 mill ble gitt i støtte til 2 pilotprosjekter på elbuss i Oppland og Tromsø, samt elektrifisering av infrastruktur for busslinjer i Oslo. For 2017 økes midlene til klimasats med 50% til 150 mill med søknadsfrist på 15.feb.

Samferdselsdepartementet seminar om utslippsfrie busser

Samferdselsdepartementet med Ketil Solvik-Olsen i spissen arrangerte en workshop om ny miljøteknologi i kollektivtrafikken 6. desember. Et hovedspørsmål var hvilke utslippsfrie løsninger som er aktuelle alternativer fra 2021 for teknologivalg på bussveien på Nord-Jæren med trolleybuss, batteribuss og andre utslippsfrie alternativer. Presentasjonene på seminaret ble filmet og kan sees på Facebooksiden til departementet.

Samferdselministeren vil ha selvkjørende busser ut i trafikken så fort som mulig

En selvkjørende minibuss har vært på besøksrunde i Norge. Busselskapet Kolumbus skal få den første bussen levert i desember. Samferdselsministeren vil ha selvkjørende busser inn i Nasjonal transportplan for å få fortgang i lovendring.

Statsbudsjett 2017

Statsbudsjettet for 2017 er vedtatt i Stortinget. I budsjettavtalen mellom Regjeringen og KrF og Vestre ble bevilgningene til bymiljøavtalene økt med 425 millioner for fossilfri kollektivtrafikk. Det ble bevilget 304 millioner mer til Enova med fokus på infrastruktur for nullutslipp transport, og midlene til klimasats ble økt med 50% til 150 mill.

Utslippsfri buss på ZERO-konferansen

Den største Zerokonferansen noen gang ble arrangert med over 1200 personer tilstede. Av program som kan trekkes fram for utslippsfri buss var bla:

Internasjonale nyheter

43 elektriske leddbusser satt i drift i Eindhoven

11.desember ble 43 nye elektriske leddbusser fra VDL satt i drift i Eindhoven. De øvrige bussene i anbudet fra Province of Noord-Brabant skal bli skiftet til nullutslipp innenfor anbudsperioden fram til 2025, med alle bussene i hele Eindhoven blir elektriske i 2020. Arwina de Boer presenterte dette på Zerokonferansen, og vi planlegger nå en studietur dit for de som er interessert å lære mer.

42 elbusser til Jaworzno og Keakow i Polen

Solaris har vunnet 2 kontrakter på tilsammen 42 elbusser til de Polske byene Jaworzno og Krakow, med både 9m, 12m og 18m leddbuss.

58 elbusser i Nottingham

En ny flåte av elektriske busser skal gi grønnere offentlig transport i Nottingham. Bussene er levert av den kinesiske produsenten BYD.

BYD etablerer europeisk bussfabrik

Kinesiske BYD skal investere 20 millioner euro i deres første bussfabrikk for elektriske busser og gaffeltrucker i Ungarn. Fabrikken har kapasitet til å produsere 400 elbusser i året og skal være i drift ila første kvartal 2017.

Både etablerte og nye bussprodusenter satser på elbusser på IAA messen

På IAA-messen i Hannover var bussutstillingene helt dominert av elektriske bybusser. Av de store europeiske bussprodusentene var det kun to som ikke hadde elbuss. MAN viste fram elektrisk leddbuss som kommer i leveranse fra 2018/2019.

51 elbusser og en hydrogen dobbeldekker igang i London

51 elektriske busser ble satt i drift i London i september på to hele linjer. Bussene er bygd i Storbritannia i ett samarbeid mellom Alexander Dennis og BYD. Transport for London har mål at alle enplansbusser (300 stk) i sentral London skal være helt utslippsfrie i 2020. En hydrogen dobbeldekker ble inviet av Londons ordfører Sadiq Khan.

Värnamo først med kun elbusser

Värnamo i Sverige blir første tettsted med kun hybrid-elektriske busser. Fra august 2017 blir det 3 elektriske bybusser med ladbare hybridbusser fra Volvo som skal kjøre opp til 75 % på strøm.

Første ladestasjon med åpen ladestandard for elbuss ble innviet i Gøteborg

Volvo Buss og ABB har inviet den første pantograf ladestasjonen i Gøteborg med åpnet grensesnittet OppCharge, som skal kunne brukes av alle elbusser.

10 trolley-hydrogenbusser i Riga

Den Latvisk offentlig transport operatøren Rigas Satiksme har inngått avtale med Solaris om leveranse av 10 hydrogendrevne trolleybusser. Med brenselcelle samt batteri skal de kunne kjøre 100 km uten strømtilførsel. Bussene leveres i 2017/18. Kontrakten er også på mulighet til 10 batterelektriske busser med hydrogen brenselcelle rekkeviddeforlenger.

Første buss med induksjonslading i Norden

I Sødertälje er den første induktive ladding for buss tatt i bruk i regulær trafikk. Induksjonsladingen er levert av Bombardier og lader 200 KW og bruker 7 min på å lade nok for den 10 km bussruten. Bussen er en ladbar hybrid fra Scania.

Nullutslipp og fornybar ferge og skipsfart:

Det skjer en stille, grønn revolusjon i norske fjorder

Bransjen er godt kjent med den stille revolusjonen. Men dimensjonene i det grønne skiftet som nå skjer, har nok skjedd litt under radaren for folk flest. Det grønne skiftet i fergebransjen kan Norge være stolt av. Dette vekker internasjonal oppmerksomhet, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. I løpet av få år vil reduserte utslipp fra fergedriften tilsvare utslipp fra 70 000 personbiler.

Havyard Ship skal bygge 3 elferger for Fjord1

Tre el-ferger til sambandet Brekstad-Valset i Sør-Trøndelag og en på Husavik-Sandvikvåg i Hordaland til Fjord1 skal bygges nå på Havyard i Sogn.

Myklebust Verft (Kleven) skal bygge de to hybridfergene til  Fosen Namsos Sjø

Fergene skal på Flakk-Rørvik sambandet og brukes med en høy andel av strøm på sambandet med ladekapasitet på 4,5 MWh på hver side.

Hordaland vant Årets lokal klimatiltak pris for nullutslippsferger på Zerokonferansen

Hordalands miljøkrav i ferjeanbud ble kåret til Årets lokale klimatiltak i KS’ og miljøstiftelsen ZEROs årlige klimakonkurranse for kommunesektoren som ble delt ut på Zerokonferansen.

Pågående fergeanbud på el- og fornybar ferjedrift

Festøya-Solavågen og Volda-Folkestad (Møre-og Romsdal)

Ble lyst ut anbud 13.des med anbudsfrist 1.mars for kontraktsperiode på 10 år fra 2020. Det stilles krav til tre nullutslippsferjer og én lav- eller nullutslippsferje, samt en reserveferge på de to riksveisambandene. (kart over både riksvei- og fylkesveisamband anbud).

Nordland

Statens vegvesen Region nord har anbud på E6 Bognes-Skarberget og riksvegferjesambandet Rv. 827 Drag-Kjøpsvik med driftsoppstart 1.1.2018. Kontraktsperioden er 4 år med opsjon om forlengelse på ett år. Det stilles krav til ikke-fossile energibærere, og det er 20% miljøvekting. Tilbudsfrist 31.12.2016

Forestående kontraktstildelinger

Møre- og Romsdal, Hareid  - Sulesund og Sykkylven - Magerholm

Anbudet på fylkesvegferjesambanda Hareid – Sulesund og Sykkylven – Magerholm hadde tilbudsfrist 22.des. Anbudet har krav til ca 60% CO2-reduksjon, samt miljøvekting på 20%. Enova har gitt 88 millioner i støtte til ladeanlegg til sambandene. Kontrakttildeling/ og -signering etter tidsplan i uke9/11.

Hordaland

Resterende fylkesfergesamband i Hordaland hadde tilbudsfrist 16.nov, med forventet kontraktstildeling i uke 11. Minstekrav er CO2-reduksjon på 55%. Og 30% miljøvekting i anbudet med 15% miljø og 15% energibruk. I første anbudsrunde ble rutepakke 1 vunnet av hovedsakelig elektriske løsninger, langt bedre enn minstekravene i anbudet.

20 millioner til utredning av lav- og nullutslippsferger fylkeskommuner

Ti fylkeskommuner og en kommune fikk støtte fra midlene som ble vedtatt i revidert statsbudsjett før sommeren. Dette vil gi fylkeskommunene et solid grunnlag for å stille krav til lav- og nullutslippsløsninger for fergetjenester i tiden fremover, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Hydrogenferge utviklingskontrakt for ferge i drift fra 2021

I Statsbudsjett har Statens vegvesen fått i oppgave å få på plass en utviklingskontrakt for en hydrogendrevet ferge som kan settes i drift i 2021. Dialogkonferanse om dette vil etter planen skje i første kvartal 2017.

Batterifergen i drift i Finland til sommeren

Den neste batterifergen i verden (bilferge) settes i drift i Finland til sommeren. Siemens i Trondheim levere elektro- og styringssystemene til fergen til FinFerries.

Statsbudsjett 2017

I budsjettavtalen for 2017 mellom Regjeringen og KrF og Venstre økes bevilgningene til Enova med 304 millioner med fokus på infrastruktur for nullutslipp transport. Det ble vedtatt at det skal innledes forhandlinger om etablering av et nytt næringslivsdrevet CO2-fond som kan få en viktig framtidig rolle for utrulling av utslippsfri transport for de sektorene som blir inkludert.

Elavgiften blir redusert for alle fartøy i næringsvirksomhet

Redusert elavgift for skip i næring ble vedtatt i Statsbudsjettet for 2016. Det har tatt sin tid å innføre og finansdepartementet foreslo først å begrense ordningen til skip over 400 tonn. ZERO har jobbet med å få bort denne vektgrensen, og i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 ble tonnasjegrensen tatt ut. Dette blir nå gjennomført fra 1.1.2017.

Samferdselsdepartementet konferanse om utslippsfri transport

Samferdselsdepartementet arrangerte 2.desember en konferanse om transport, teknologi og reduksjon av klimautslipp, deriblant maritimt. Presentasjonene ble streamet og kan sees på Facebooksiden til departementet.

Dialogkonferanse om autonome klimavennlige passasjerferge

Tønsberg kommune skal gjøre en anskaffelse for en liten sykkelferge som skal krysse Husøysundet. Det ble arrangert en dialogkonferansen om autonome løsninger for dette i regi av Nasjonalt leverandørutviklingsnettverk m.fl.

Stor interesse for ny PILOT-E ordning for nyskapende løsninger for utslippsfri sjøtransport

Det var stor interesse for den ny PILOT-E ordningen til Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. 15 konsortier søkte om finansiering, og fem vinnerne deler 70 millioner kroner i tillegg til muligheter for større finansiering til gjennomføring fra Enova, som er konsortier ledet av bedriftene Brødrene Aa, Fiskarstrand, Siemens, Kongsberg Maritime og Wärtsilä.  Av prosjektene som vant fram var verdens første hydrogenferge fra Fiskerstrand Verft, Urban Water Shuttle- elektrisk sjøtrikk fra NCE Maritime Cleantech, og helelektrisk batteriversjon av «Vision of the fjords»

Enova støtte på 140 mill til nye landstrømsanlegg

Enova tildelte 140 millioner til 22 nye landstrømprosjekter. Anleggene som får støtte skal være i drift innen 1. juli 2018. Ny utlysingsrunde blir tidlig i 2017.

Hurtigruten får landstrøm i Bergen fra april 2017

I april skal de fire Hurtigruteskipene som er bygget om for landstrøm kunne stanse hovedmotorene de seks timene skipene ligger til kai i Bergen.

Viking energy sparer 30% drivstoff med batteripakke

Verdens første offshoreship med batteri som erstatter hovedmotor som reserve under DP-operasjoner, som gir drivstoffbesparelsene da opp mot 30 prosent. ZEM har levert energisystemet med batteripakken sammen med Westcon Power & Automation.

Selfa utvikler ny elektrisk fiskebåt for serieproduksjon

Selfa-sjef Erik Ianssen satser friskt videre og har startet utviklingen av en ny elektrisk sjark for serieproduksjon, som skal lanseres neste år. Bilde av den første Selfa Elsjarken Karoline.

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip med hybrid framdrift

De to nye hybrid skipene til Hurtigruten kan seile 15-30 min helelektrisk og får 20 prosent lavere drivstofforbruk enn med konvensjonelle løsninger. Skipene installeres med en mindre batteripakke enn tidligere omtalt, 1,36 MWh, med planer om å installere mer batterier senere for lenger batteridrift (3-4 timer).

Color Line med hybridferge på Sandefjord-Strømstad

Fergen vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord. tildeling av seilingstider fra 1. januar 2020. Plug-in hybridfergen vil ha kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.

 

 

Drives frem på strøm

Årets buss 2017: Solaris Urbino 12 Electric.

Klikk her for å lese mer! 

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...