Gangbro på flyplasser - en løsning!

Kino

      Kan det bli lik adkomst til fly fra bakkenivå for alle passasjerer?
      

 På hjemmesiden (her): www.123hjemmeside.no/thjomoe og på siden «Mobile Airbridge» beskrives og vises på video, en universelt utformet enhet som vil kunne dekke et ubeskrevet internasjonalt behov innen adkomst til ulike flytyper. Gangbroen vil være høyderegulerbar for tilknyning til fly med dørterskelhøyde fra 1,5 til 3,7 meter. Stigningen på broen vil være variabel innenfor 1:20 for B-737 og opp til 1:12 for Airbus 320-200. Også CRJ200 til CRJ900 og ERJ145 til 195 vil kunne tilknyttes broen.

Tilkobling til fly vil kunne utføres i området fra parallelt med flyets senterlinje til venstre vings senterlinje, dersom ytre del av bro bygges 90 grader svingbar. (Som vises på video). Uten denne løsning må tikobling bli tilnærmet parallelt med flyets venstre vinge.

Når broen er tilkoblet fly må den automatisk følge flyets bevegelser opp eller ned.

Styring av broen kan bli med to og fire hjul og med tillegg «krabbestyring». Det vil si at den med det vil kunne bevege seg skrått sideveis i alle retninger.

Broen vil kunne ha eldrift på to eller fire hjul

De viktigste egenskaper er at:

1. Den erstatter mobil trapp som idag må benyttes ved fjernparkerte fly.

2. Den inkluderer heis som erstatter behov for løfteanordninger for bevegelseshemmede og for andre som har vansker med å bruke trapper og reduserer derved behovet for assistanstjeneste.

3. På høyre side i korridoren er avsatt 1x8 meter plass for kjølerom til cateringtraller. Som vist på video vil den kunne erstatte en «cateringloader». 

4. Det vil også bli plass for cabin cleaning utstyr og en fast eller to sammenleggbare rullestoler.

5. Broen utsyres med driftsbatteri som tillater full operasjon/bruk i minst 18 timer og 80 % hurtigladekapasitet for max 4 timer. Broen utstyres med anlegg for 115/208 v 400 hz bakkestrøm til fly gjennom omformer fra broens driftsbatteri. Samme batteri skal også kunne drive varmepumpe/ventilasjonsanlegg for nødvendig oppvarming av fly ved lengre bakkeopphold. Således reduseres forurensing fra bruk av dieseldrevet bakkeutstyr og flyenes APU.

6. Den vil kunne kjøres/betjenes av en person fra to rattposisjoner med operatørseter og nødvendig utstyr for operasjon av broen,- inklusiv to-delt skjerm som samtidig viser områdene rundt på bakkenivå ved begge rattposisjoner. Det er ett ratt ved flytilknytningsområdet og ett i kabinen over inngang til heis og trapp. Til denne kabin er det adkomst for operatør gjennom låst dør når heisen er på på øvre nivå.

Mine første ideer og skisser av universelt utformede gangbroer ble presentert for aktuelle personer, organisasjoner, samferdselsmyndigheter, flyselskap og Avinor fra 2008 og senere på egen hjemmeside.

Ny forskrift om universell utforming av lufthavner ble vedtatt 19/7-2013.

Luftfartstilsynet har ansvaret for iverksetting og oppfølging. Ansvar for assistansetjeneste har den enkelte lufthavn.

Sola flyplass var den første med gangbro til terminalbygg og senere har alle større lufthavner i Norge fått dette. «Verdens første gangbro fra bakkenivå» ble presentert i England 18/1-11.(Se link). En slik forbedret utgave fikk Molde for en tid siden og flere er vistnok på vei? På resterende flyplasser anskaffes «Trappeklatrere», - noe handikapp organisasjoner ikke bifaller.

Internasjonalt er de fleste store lufthavner allerede maksimalt utbygget med terminalbygg som er utstyrt med gangbroer som flyene parkerer ved. Plassmangel ved terminalbroer gjør at fjernparkering i stor grad er nødvendig og blir benyttet. Som eksempel kan nevnes at det på Schiphol lufthavn benyttes 40 nye batteribusser for transport av passasjerer mellom fjernparkerte fly og terminalbygg.

En kjørbar gangbro, som beskrevet ovenfor, finnes ikke idag. Markedet i Norge er for lite for satsing på slikt utstyr, men internasjonalt burde det være et stort marked. Jeg er overbevist om at det er et latent behov som bare venter på en leverandør som vil produsere og markedsføre en slik enhet!

Jeg håper at det et sted på Vestlandet finnes en bedrift, som sammen med noen underleverandører, vil være istand til å utvikle en slik mobil bro. Alle nødvendige «Legoklosser» er per idag mer eller mindre tilgjengelige.

Dersom det finnes noen som våger og har vilje til å satse på å utvikle en slik enhet vil det kunne bli mange gode og spennende arbeidsplasser i mange år fremover.

Som eksempel nevner jeg et dansk firma som satset på utvikling av de-iser vogner i 1984. I 2012 var det ca 260 ansatte lokalisert på åtte steder i verden med 570 mill kr. i omsetning og et overskudd på 72 mill kr. Per d.d har de produsert ca 1000 enheter og disse er bare i bruk i vinterhalvåret.

Broene vil bli brukt hele året og har et mye større brukspotensiale. Med en slik kombinert «dings» er det vel også lagt tilrette for en mulig personellbesparelse?

Nevner også at jeg har navn på ca 200 mulige kunder som dekker mange hundre lufthavner. Kan også antyde mulige leverandører av aktuelle “legoklosser”.

 Revidert: 18.8.2017

Terje Handeland 12.01.2017 12:18

kjekk nyvinning!

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...