Gangbro på flyplasser - en løsning!

Kommentar til høring om ny forskrift for lufthavner

Brev til Samferdselsdepartementet 3.sept 2012

Høyring- nye føresegner om universell utforming av lufthavner osv.

Samferdselsdepartementet

v/Ekspedisjonssjef Ottar Ostnes

Postboks 8010 Dep

0030 Oslo Stavanger, 3. september 2012

 

Lik tilgjengelighet til fly fra bakkenivå for alle passasjerer.

Innføring av solidaritetsavgift på flybilletter

 Jeg har studert det nye forslag til « Forskrift for generell utforming av lufthavner osv», som nå er ute på høring. Den synes på flere måter å avklare / tydeliggjøre endel punkter i dagens forskrift.

Men jeg har hatt den oppfatning at det var Stortingets mening med angjeldende nye lover at det, så langt det er mulig, skal tilrettelegges for lik tilgjengelighet for alle (dvs hele landets befolkning) og da uten at noen diskrimineres i denne forbindelse.

Etter å ha lest igjennom forslaget til nye forskrifter flere ganger, er hovedinntrykket mitt at Samferdselsdepartementet med dette nå forsøker å lage unntak fra regelverket for lufthavnene, slik at de vil kunne unnlate å investere i nytt utstyr tilpasset behovet for den enkelte lufthavn. Dette var vel ikke meningen med et nytt regelverk? Jeg har tatt dette opp med Statssekretær i Samferdselsdep. som i mail har invitert meg til å komme med synspunkter på høringen som nå er ute. Det vises til mailen som er referert til slutt i dette brevet.

Etter å ha vært ansatt i Braathens S.A.F.E. i 45 år, og da med de siste 25 år som leder av selskapets bakkeutstyrsavdeling, føler jeg meg meningsberettiget i dette sakskompleks. Avdelingens oppgave var, i samarbeid med aktuelle produsenter, å utvikle, anskaffe og vedlikeholde nødvendig utstyr tilpasset selskapets flypark som f.eks. deicer-biler, bagasjetraktorer og vogner, lastemaskiner, vann- og toalettvogner, luftstart-tanker, passasjertrapper osv.

Jeg har i årenes løp observert og vært involvert i bevegelseshemmedes vansker med adkomst til fly. Det har vært en vanskelig sak å jobbe med fordi gode løsninger ble meget kostbare for selskapet.

Jeg mener det er mulig å finansiere både anskaffelse, drift og vedlikehold av utstyret samt kostnader med hjelpetjenesten ved å innføre en solidaritetsavgift på kr.20.- per flybillett som kjøpes og som låses til ovennevnte bruk. Har jeg forstått Avinor's statistikk riktig, med ca.16 millioner solgte billetter per år, vil dette kunne gi et årlig driftstilskudd på ca. 320 mill kroner. Etter en evaluerings-/ forsøks- periode på 2-3 år med påfølgende 5 års tid for anskaffelser, bør alle flyplasser kunne ha faste eller mobile gangbroer av forskjellige størrelser for tilknytning til fremre dør for alle flytyper som benyttes i Norge.

Før jeg jeg kommenterer forslaget til ny forskrift, mener jeg det er riktig å gjøre oppmerksom på at mine kommentarer er basert på at det anskaffes faste og/eller mobile gangbroer tilpasset størrelser på de fly som opererer på flyplassene i Norge. Dette vil kunne gi lik adkomst til fly for alle passasjerer og uten trapper for PRM's. En slik løsning vil bli meget kostbar, men vil og tilfredsstille alle kravene i nye lover om universell utforming og diskriminering. Dette må jo være hensikten med en ny forskrift om universell utforming av lufthavnene i Norge. På sikt er det vel grunn til å håpe at dette også vil kunne påvirke våre naboland.

Med referanse til min hjemmeside: www.123hjemmeside.no/thjomoe, har jeg diskutert forslagene som her er beskrevet med tekst og skisser med mulige produsenter av slikt utstyr, som alle sier: «Det er markedet som bestemmer. Vi kan lage det brukerne trenger når vi får beskrevet hva som ønskes.» Samtidig er det blitt nevnt at oljeindustrien har vært flinke til å beskrive sine behov som deretter verkstedindustrien har vært i stand til å dekke / levere. I tillegg til å dekke oljeindustriens behov innenlands, eksporterer nå verkstedindustrien oljerelatert materiell for nærmere 200 milliarder kroner.

Tidligere direktør for Boeing-fabrikkene i Europa, Tor G. Johansen skrev i «Gjesteboken» på min hjemmeside 30.okt 2010 følgende:

 

"Hei, jeg synes produktet til Per virker veldig spennende og med et stort kommersielt potensial. Tilrettelegging for funksjonshemmede vil bli mer og mer fokusert i vår samfunnsmessige utvikling. Iflg mine observasjoner er det ingen sammenlignbare produkter på markedet som tilbyr en like funksjonell løsning som Pers gangbro. Jeg har 25 års erfaring innen luftfart, og er også tilknyttet innovasjonsmiljøet i Rogaland. Dette er en av de mest lovende innovasjoner jeg har sett de senere år."

 

Kommentarer til forslag til nye forskrifter:

 

Her følger mine kommentarer til forslag til ny "Forskrift om universell utforming av lufthavner, og om bevegelseshemmedes rettigheter ved lufttransport."

 

Brevet til de forskjellige «Høyringsinstansar» var nyttig informasjon for meg når jeg nå bare velger å kommentere de forskjellige paragrafer i forslaget til ny forskrift.

 

§§ 1, 2 og 3 har jeg ingen bakgrunn for å kommentere.

 

§ 4. Krav til universell utforming.

 

Her mener jeg del av setning «-så langt det ikke medfører en uforholdsmessig byrde» må strykes!

 

§ 5. Prosess for godkjenning av universell utforming mv, -statusrapport og utbedringsplan.

 

Her mener jeg det mangler representant(er) for PRM's som ikke er medlemmer i noen handikap organisasjon. I følge Stastistisk sentralbyrå er det ca 500 000 personer med redusert mobilitet her i landet, hvorav antagelig rundt 300 000 ikke er organiserte eller muligens bare er medlemmer i en pensjonistforening eller liknende. Hva med representant fra byenes eldreråd eller lignende?

 

Flott at Luftfartstilsynet også blir en kontrollerende instans for alle lufthavnenes virksomhet vedrørende service overfor passasjerene til og fra fly.

 

(Eksempel fra juni 2012: Jeg var nylig på en ukes tur sammen med 33 pensjonister -alder 65 til 85 år,- to brukte stokk og to var avhengig av krykker, Ingen var medlem i annet enn en firma pensjonist forening. Det ble krise på hotellet da heisen ikke virket en dag. Ved ankomst Sola ble flyet parkert ved nye nordvestre «Gate» med trapp til bakkenivå selv om det var to ledige broer inn til Tax fri området. På henvendelse til kapteinen ble jeg forklart at flyet ble stoppet på anvist plass fordi paxskulle ledes gjennom hele Tax fri området! - Har om ønskelig flere liknende eksempler.)

 

§§ 6, 7 og 8. Ingen kommentar fra min side.

 

§ 9. Standarden på ombordstigningsløsninger

 

Ref min kommentar til § 4 samt min innledning i dette brev. Dersom mitt forslag til finansiering av nytt utstyr for adkomst til fly skulle vinne frem, vil det i løpet av 8 år bli disponibelt minst 2 560 millioner kroner for utvikling, anskaffelse og drift av materiell som vil kunne gi adkomst til fremre dør på alle flytyper. Videre utbygging med nye broer tilknyttet terminalbyggene på de seks hovedflyplassene er ikke medregnet i nevnte beløp, mens noen mobile broer av varierende størrelser for adkomst fra bakkenivå er medregnet. (Passer godt ved fjernparkering)

 

Regelen må da bli at lufthavnoperatørene blir ansvarlig for at alle fly ved ankomst dirigeres til fast bro, eventuelt at mobil bro på bakkenivå kjøres til fly; dvs at alle fly som opererer i Norge skal tilknyttes en bro etter landing. Her tenker jeg nå 5 til 10 år frem i tid.

 

Bæring av passasjerer må i utgangspunktet ikke være tillat, med unntak for bårepasienter, hvor det ved fly i rute vanligvis benyttes stor trapp ved bakre flydør, hvor om nødvendig inntil fire personer vil kunne bære.. Generell regel fra Arbeidstilsynet er at en ansatt ikke skal pålegges å løfte mer enn 25 kg,

 

§ 10. Bruken av ombordstigningsløsninger

 

Denne paragraf gir i utgangspunktet lufthavoperatørene tillatelse til å behandle PRM pax på en diskriminerende og lite verdig måte! Det er etter min oppfatning diskriminerende at en pax skal tvinges til å signalisere flyreise 48 timer før avreise eller ankomst med at vedkommende trenger spesiell behandling.

 

Denne paragraf kan vel aksepteres brukt i en overgangsfase inntil tilstrekkelig materiell er blitt tilgjengelig, men 48 timers fristen om forhåndsmelding bør tas vekk nå.

 

§ 11. Transportløsninger for funksjonshemmede og bevegelseshemmede.

 

Punkt a) og b) er greit, men det bør tilføyes et punkt c) som sier at: Personlig eid rullestol skal tillates brukt frem til / fra flydør når passasjeren ønsker dette!

 

Ved transport til / fra fjernparkerte fly bør busser være utstyrt med innebygget rampe eller lift, slik at spesialtransport for PRM's, så langt de er mulig,unngås.

 

Ved fjernparkerte fly skal det benyttes mobil gangbro ved en av flyets dører og da med innebygget heis ved større fly som f eks A 320 og B737 og liknende mellomstore jetfly.

 

( Angående § 11 ser jeg fortsatt frem i tid til aktuelt materiell er anskaffet. - 3 til 10 år?)

 

Kapittel 3 Assistanse.

 

Jeg velger å ikke kommentere dette i denne omgang, men vedlegget fra prosjektleder Marit Augustin Milde gir en grei oversikt over hva som finnes av tilgjengelig assistanse idag i denne forbindelse. Det er bare en vesentlig mangel ved alt dette. (bortsett fra broene ved hovedflyplassene). Materiellet som ellers er omtalt her, dekker på ingen måte de nye krav om lik tilgjengelighet for alle uten at reisende diskrimineres.

 

Med de værforhold vi har i dette landet, og da særlig om vinteren, bør reisende kunne forvente at det anskaffes passende materiell for lik adkomst til fly fra bakkenivå for alle. Dette vil eliminere den forskjellsbehandling av passasjerene som foregår idag mellom de forskjellige flyplasser, ref broer kontra åpne trapper. Behovet for assistanse vil også bli vesentlig redusert fordi flere PRM's vil foretrekke å klare seg selv uten, eller med mindre behov for assistanse.

 

E-mail fra Statssekretær Eirik Lahnstein:

 

From:  Erik Lahnstein

 

Sent: Monday, February 20, 2012 2:41 PM

 

 

 

Subject: Lik tilgjenelighet til fly fra bakkenivå for alle passasjerer.

 

Hei Per,

 

Flott at du står på i denne saken.

 

1. Samferdselsdepartementet har på bakgrunn av ”Sola-saken” inneledet et bredt regelverkarbeid som har som mål å klarlegge hva kravet om universell utforming av ombordstigningsløsninger innebærer for så vidt gjelder bygging og bruk av passasjerbroer. Både LDO og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet er involvert – sammen med mange andre.

 

2. I dette arbeidet er det nyttig å kjenne til de argumentene du viser til i din e-post.

 

3. Vi tar sikte på å sende et regelverksforslag på høring i løpet av våren (kunngjøres på vår nettside). Du vil selvsagt kunne komme med høringsmerknader på lik linje med andre.

 

Det blir noen viktige avveininger som må gjøres. Flott at du bidrar aktivt inn i dette arbeidet.

 

Med vennlig hilsen
Erik Lahnstein

 

Statssekretær i Samferdselsdepartementet

 

 

 

Ytterligere informasjon:

 

For øvrig viser jeg til min hjemmeside www.123hjemmeside.no/thjomoe hvor utfordringen med universell utforming og adkomst til fly er et hovedtema. Der finnes det forskjellige skisser / modeller for hvorledes mine forslag er tenkt løst teknisk.

 

 

Vennlig hilsen

Per Thjømøe

 

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...