Gangbro på flyplasser - en løsning!

Gangbro til fly fra en etasjes terminalbygg

Enkel løsning

Praktisk løsning for terminal med kun en etasje

Nytt design

Gangbroer til fly fra bakkenivå fast tilknyttet enetasjes terminalbygg.

Billed viser en fastmontert T-bro og en kjørbar teleskoperende bro  (lik de FMT broene som nylig er montert på Sola). Sistnevnte vil gi en betydelig mer fleksibel løsning, da fly vil kunne parkere parallelt med terminal eller «nose in», avhengig av hva som er mest hensiktsmessig. 

Det vil fra bakkenivå bli adkomst til broen med en fast trapp, en reverserbar rulletrapp og en heis til et nivå på 2,5 -3 meter. Fra denne høyden vil broen kunne justeres for tilknytning til fly med dørterskelhøyder fra ca. 1,2 til 4 meter, avhengig av lengden. Det vil si at den, med noen få unntak, vil kunne benyttes til de flytyper som opererer i Norge. I ytre del av broen er det trapp ned til bakkenivå beregnet for bruk når bakre flydør benyttes. En slik trapp er også nødvendig for eventuell evakuering og vil være nyttig ved behov for kontakt mellom bakkepersonell og cockpit.

NHFs ønsker om stigning på gangbro er max 1: 20. De fleste mellomstore jetfly vil, med god margin, kunne betjenes innenfor dette krav. Max stigning ved 4 meters høyde eller ved laveste høyde vil ligge innenfor det internasjonale krav, som meg bekjent er en max stigning på 1:12.

En installasjon som skissert ovenfor vil tilfredsstille kravene i Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. En slik anskaffelse vil kunne gi lik tilgjengelighet for alle passasjerer, samtidig gi god beskyttelse mot vær og vind hele året og ikke minst redusere «turnaround time» fordi egen heis for PRM`s vil bli unødvendig og derved gjøre hjelpetjenesten enklere og rimeligere.

En eller flere installasjoner, som nevnt ovenfor, vil passe for lufthavner som: Rygge, Sandefjord, Kristiansand, Haugesund, Ålesund, Molde, Kristiansund, Harstad/Narvik, Bardufoss, Alta, Lakselv, Kirkenes og Svalbard.

For noen steder, og da spesielt mindre lufthavner, kan en «Radiostyrt mobil gangbro» være et alternativ som bør vurderes. En slik enhet vil også være hensiktsmessig når fjern-parkering er aktuelt og det må benyttes buss for transport av passasjerene mellom terminalbygg og fly.

Skisser og videovisning for ovennevnte finnes på hjemmesiden:

Jeg minner om målet om UNIVERSELL UTFORMING innen 2025:
Et produkt, byggverk eller uteområde  er universelt utformet når det er laget på en slik måte at alle mennesker, uansett funksjonsnivå, kan bruke dem. Dermed blir spesialutstyr og hjelpemidler overflødige.

www.123hjemmeside.no/thjomoe

Stavanger – 13-11, 2012, Per Thjømøe  

T - bro og kjørbar teleskop bro.

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...