Gangbro på flyplasser - en løsning!

Forslag til endringer i fylkets plan

Forslag til endringer i fylkets plan (fra motorveikrysset til rundkjøringen ved Esso stasjonen)

Busstrasèene beholdes sidestilte, med lyskryss ved Holbergsgaten og ellers stort sett som de er idag, bortsett fra Tjensvoll-rundkjøringen.

Her bygges det to nye bussfiler på ramper opp til samme nivå som fotgjenger/sykkelfeltet og da med broer over rundkjøringen. Ytre diameter på ringbroen er ca 72 meter. Det vil kunne bli plass for to stoppesteder med ca 66 meter lange plattformer - innglasset med tak og vegger, - universelt utformet med ramper som alle passasjerer vil kunne benytte (ca 25-30cm høydeforskjell)..

For å sikre bar veibane om vinteren bør veibane på ramper og broer utstyres med varmekabler eller varmepumpe/rør med energi fra Mosvannet/dypbrønnsboring?

Med tre skoler, to hoteller, flere idrett- og messehaller, museum, stort bolig- og friluftsområde med turveier, vil jeg anta at disse stoppestedene vil bli mye benyttet. Med noen autunome busser (f eks EZ-10) som kjører kontinuerlig fra Clarion Hotel Energi, langs alle hallene, Stavanger Forum, Imi, over ringbroen, forbi Viking hallen, St. Svithun skole, Rektor Berntsens gate og over ringbroen tilbake til utgangspunktet, vil det bli mulig å redusere antall stoppesteder på strekningen ut til Madlakrossen – noe som vil kunne redusere kjøretiden for bussene på denne strekningen. Ref vedlagte skisse.

Mulig kostnadsreduksjon på denne veistrekningen: 300 millioner kroner?

Bussveien 2023 Vaulen – Hinna - Austunveien/Gauselvågen

Per 04.09.2016 er ny trase ikke avklart.

Mitt forslag er at Gamlevegen gjøres enveiskjørt sydover fra Vaulen til Hinna. Hinnasvingene gjøres likeledes enveiskjørt fra Hinna til Vaulen. Fra Hinna videre følges Boganesveiens trasè med nødvendige justeringer nord for Statoil/Circle K stasjonen (ny stor rundkjøring) og videre langs veien (med nye sidestilte bussfiler) til rundkjøringen ved nedkjørselen til Jåttåvågen.

Veisystemet i dette området (med avkjørsel til motorveien og Jåttåvågen) fungerer meget godt og bør bevares som det er idag frem til neste rundjøring. Herfra er det vel vedtatt at bussveien skal videreføres med midtstilt busstrasè?
Autonome busser i Jåttåvågenområdet vil kunne betjene både togstasjon og nord- og sydgående stoppesteder på bussveien.

En slik løsning mener jeg vil resultere relativt raskere bussreise på denne strekningen. Den store ulempen for beboere, i Vaulen-Hinna området ved bilbruk, er at de i mange tilfeller må om en rundkjøring før de vil kunne kjøre mot Stavanger eller Sandnes.

Kostnadene ved denne løsningen, mener jeg, vil bli vesentlig lavere enn å føre Bussveien 2023 ned i Jåttåvågen? Vil det her kunne bli en kostnadsreduksjon på 100-150 millioner kroner kontra Vegvesenets forslag, - ref. Stavanger Aftenblad 2.sept.2016.?

Per Thjømøe 04.09.2016

Tjensvoll krysset - byggeinfo

Tjensvollkrysset

Sykkel- og gangsti.

Ringbru er ca. 160 m med en diameter på 50 m over rundkjøringen i krysset. Mot ringbrua er det gangramper, trapper og vel 400 m støttemur. Totalt 2500 m betong og inkl. grunnarbeid og støyskjermer.

Byggherre: Statens vegvesen, Region vest Prosjektleder: Leif Lindefjell

Type anlegg: Overliggende gang og sykkelsti, to plan

Kontraktssum: 96 mill.kr. eks. mva

Byggeperiode: November 2008 – mai 2010

Referanseperson internt i Kruse Smith AS: Einar Tvinnereim

Prosjektleder ( Nå pensjonist) i Kruse Smidt: Svein Georg Sandve: Tlf: 932 41 733

Enterpriseform:  Hovedentreprise

Kommentar 24 oktober 2016

Svein Georg Sandven har vurdert og uttalt seg meget positivt om forslaget om ny bussvei på ramper opptil og med bro over ringen. Hans umiddelbare kommentar var; «Hvorfor gjorde vi ikke dette i 2010»? Han presiserte samtidig at dersom det blir interesse for en slik endring, må rette vedkommende i Statens vegvesen kontaktes for å undersøke om det rent teknisk er gjennomførbart med blant annet kutting av det støpte indre rekkverk?

Per Thjømøe

Rosa viser dagens vei, strek tegning på hver side av "rosa" vei viser rampene. Blått felt er stoppesteder. Total lengde ca 250meter med to brobruer tilknyttet ringen, lengde ca 65m.

Harald Jåthun 13.09.2016 17:35

Dette er en veldig god ide. De fleste som bor på Hinna bor vest for Gamleveien så det er viktig med nærhet til bussen. Matebuss fra Jåttåvågen blir bra.

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...