Gangbro på flyplasser - en løsning!

Åpent brev til fylket/kommuner Rogaland

Fremtidig kollektiv teknologi - Det er ikke for sent å snu!

Busstransport Stavanger 2015-2020

De fleste er enige i beslutningen om at kollektivtransporten på Nord-Jæren skal bli fossilfri fra 2022. Med tanke på det nylig avholdt møte i Paris, er valg av fossilfri kollektivtransport et lite, men viktig skritt i riktig retning. Vår region har så visst råd til å gå foran med ett godt eksempel – men da bør vi gjøre det med fremtidens teknologi – noe alle vet er batteri/ kondensatordrift og ikke dyre kjøreledninger.

Mange mener at å låse seg til trolleybuss systemet er et forhastet valg fordi Fylkestingets medlemmer ikke fikk anledning til å vurdere flere mulige driftsformer. Vi mener at alternativene med Diesel, Biogass og Trolley som ble gitt Fylkestinget ikke er de eneste.

Det er fremdeles tid for Fylkestinget til å få utredet og studert alternativene som finnes i dag, for å slippe dyrt og visuelt forurensende oppsett av strømkabler i regionen, såfremt ikke dette er en løsning utelukkende valgt mht et skjult, fremtidig ønske om Bybane.

Det bemerkes for ordens skyld at ingen av personene bak dette brev har noen relasjoner eller forbindelser til alternative systemer. Vi ønsker utelukkende å synliggjøre at det finnes fullt utprøvde fossilfrie alternativer, og å poengtere at selv om det er et faktum at det noen steder planlegges nye trolleylinjer, også er en kjensgjerning at det er mange flere som nedlegges. 65 byer i Europa har de siste 10-årene stengt ned sine Trolleyløsninger. Tallin og Wellington i New Zealand faser nå ut sine systemer, grunnet dyrere drift/ vedlikehold, samt ustabilitet mht strømbrudd og ulykker.

Det finnes alternativer, de ble bare ikke utredet! Det er en enorm utvikling på batteri og kondensatorbusser, og Kina, har de siste årene tatt forbi USA i utvikling og bruk av disse. Det ble solgt 27.000 batteribusser i Kina i 2014, og 80.000 av Kinas 500.000 busser er nå batteridrevne. 5 store selskaper i Kina produserer 62,5% av disse, altså 17.011 busser i 2014. Dette må etter hvert kunne regnes som utprøvd teknologi!?

Det er nå over 80 fabrikker verden over som bygger BRT (Bus Rapid Transit) busser for batteri- og batteri/kondensatordrift.

Det vi vil poengtere er at det finnes mer fremtidsrettede rene løsninger enn Trolley. Vi er i gang og innhenter prisoverslag på alternative løsninger, for å kunne vise Dere fylkespolitikere at det er mulig å snu. For nå, håper vi at Dere kan ta dere tiden å studere noen av alternativene nedenfor, så vil vi komme tilbake med overslag på kostnader etc på allerede utprøvde kondensator/ batteriløsninger som eksisterer i dag.

De 2 teknologiene som skiller seg ut er:

Kondensatorbusser har «kondensatorbatterier» som er lettere enn konvensjonelle batterier, og kan ta lading svært hurtig. Dette betyr at man kan lade på hvert stopp:

Bussene lader på 15-30 sekunder opp en kondensator, som sikrer bussen fremdrift for 5 km. (mer tid = mer km) Dette betyr at bussen med batterier og kondensatorer kan kjøre lange traseer, med hurtiglading ex hver 5 km og benytte batteriet om den ikke stopper på hver stopp, og lade mer når flere skal på. Dette systemet er allerede brukt i bla Shanghai i nærmere 10 år med stor suksess.

Et godt alternativ kan være å benytte slike busser på BUSSVEI 2020.

Det er i år bestilt 1212 slike BRT busser for levering fra 2016 til 2020 i Sveits og Kina.
Sistnevnte driftsform vil kunne bli en meget god og fleksibel løsning for hele Jæren–området. Med «Flash-Charge» ladestasjoner jevnt fordelt langs vegnettet vil alle 12-, 18- og 25 meters busser kunne betjenes. Kondensatorbatteriene er laget for driftstemperatur fra minus 40 til pluss 60 grader C, tåler over en millioner ladninger og har en beregnet levetid på ca. 12 år for kombinert kondensator- og batteripakke. Batteriet er nødvendig for kjøring mellom nattstasjon og rute start/stopp og da med kapasitet tilpasset behovet.

Batteribusser: Mange fabrikker bygger nå 10, 12 og 18 meters batteribusser med kjørekapasitet opp mot 400 km.

Veldig mange av disse begynner å bli vel utprøvd rundt om i verden, og utviklingen går i rekordfart. Flesteparten av disse er bærekraftige, utprøvde løsninger som vil være fullverdige alternativer til Trolleybuss, uten overhengende ledningsnett. Et eksempel er «BRIGSUN» fabrikken i Australia som leverer busser som kan kjøre 1004 km før den trenger ny lading!

Vi hadde tirsdag 01.12.2015 møte med Arne Bergsvåg og Terje Halleland (ny og tidligere leder i fylkets samferdselskomite) hvor vi presenterte et budsjettforslag til nye el-busser basert på batteri/kondensatordrift med 15-30 sekunders ladning ved noen av stoppestedene. (35 stk a 1.6 mill kr.) – Vårt anslag for 60 busser var satt til kr. 420 mill uten at vi da var kjent med kommunens budsjett som viste seg å være 427 mill. På “infrastruktur” var kommunens anslag 708 mill, mens vårt er 256 mill - ladetilkoblingsenheten inkludert. Prisen for ladetilkoblingsenheten til bussene fikk vi fra lokal ABB representant - ca.“200 000 euro”.

 Vi jobber nå videre for å sikre/revurdere vårt budsjettanslag, og vil i løpet av kort tid presentere disse for Fylkestinget i håp om at saken kan bli tatt opp på ny/ revurdert.

Vi sender nå dette brevet til alle representanter i Fylkestinget, samt partikolleger for å belyse dette, og også for å poengtere viktigheten ved å se litt på den rivende utviklingen som er på området, og muligens slippe å bruke så store midler som kalkulert på å sette opp ledningsnett, som ikke bare er stygt, men direkte gammeldags. Veksten av batteribusser i Kina, og USA levner ingen tvil om at dette er fremtiden! Over 80 fabrikker bygger store el/ el og kondensator busser, som alle er 100% utslippsfrie.

På neste side finnes noen linker som gir god informasjon om ny teknologi tilpasset drift av el-busser uten kjøreledninger over busstraseen.

Nettside: http://cleantechnica.com/2015/11/26/electric-bus-adoption-taking-off-china/ Beskriver litt om den rivende utviklingen innen el busser i Kina, og hvor mange slike busser som egentlig er på veien, og hva dette betyr for fremtiden

Nettside: https://en.wikipedia.org/wiki/TOSA_Flash_Mobility,_Clean_City,_Smart_BusTOSA Flash Mobility, Clean City, Smart Bus, bringer dere til forsøket i Sveits. Det er nå bestilt 12 av disse bussene for levering i 2017.

Nettside: http://www.csrgc.com.cn/g981/s2889/t253527.aspx Ten-Second-Grade Flash-Charged Energy-Stored Modern Tramcar Introdused at CSR Ningbo -  som blant annet beskriver prøvedrift av en 11 km lang rute med 7 stk 18 m. BRT busser. Disse har vært i drift siden januar 2015. 16 april i år ble det signert kontrakt om levering av 800 stk. + 400 stk. 12 og 18 meters busser for levering frem til 2018!

Nettside: http://www.ev-info.com/electric-bus-manufacturer   Her finner dere omtale og adresser til ca. 80 bussfabrikker.

Nettsøk: http://volvobusenvironmentblog.com/2015/11/17/opportunity-charged-electric-buses / Her skal dere komme til bloggen “Volvo buses environmental director Edward Jobson” som jeg synes skiver mye fornuftig om “opportunity charging” og mye annet stoff. Til høyre på siden i arkiv under “FOLLOW” er det mye av interesse å lese.

Med vennlig hilsen


Per Thjømøe                                                      Ragnvald Albretsen

Pensjonist                                   Styreformann Seabrokers Group
Tlf: 51 87 07 89                                                        Tlf 51 80 00 00
Tlf: 51 54 15 32                                                        Mobil: 909 18 023
Mobil: 48000919.                                                     
Nettside:
www.123hjemmeside.no/thjomoe

Stavanger, 18 Desember 2015

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...