Gangbro på flyplasser - en løsning!

Ineffektivitetsanalyse av Fylkesveg 44

Ineffektivitetsanalyse av Fylkesveg 44 som

fremtidig bussveg (bybane ?) Stavanger – Sandnes

basert på følgende forutsetninger.

Vegen har en døgntrafikk på ca. 17 000 kjøretøy. (Statistikktall fra 2012)

Vegen bygges med ca. 10 stk av en ny type rundkjøringer (rk) hvor bussene i egne filer, ved hjelp av lyssignaler lar bussene passere uhindret, mens annen trafikk stoppes. Denne type rk er ikke omtalt/beskrevet i håndbøkene til Statens vegvesen.

En fremtidig prognose med 5 minutter mellom hver buss i begge retninger vil bety at alle andre kjøretøy må stoppe 24 ganger/time. Maks hastighet er 40 km/time på denne vegen, men p.g.a. mange stopp reduseres gjennomsnitshastigheten vesentlig og drivstofforbruk og forurensing øker i betydelig grad. Dette bør kontrollmåles med dertil egnet utstyr.

Etter mange tidsmålinger ved den første rk som ble ferdig i Hillevåg ble slike stopp målt til å vare fra 20 sekunder og i flere tilfeller opp mot 150 sekunder.

Med busstrafikk 16 timer i døgnet blir det minst 2 timers stopp for all annen trafikk ved hver rundkjøring: - 20 sek x 24 x 16 = 7680 sek = 2,13 t x10 = 20 timer stopp per døgn (+).

Med gjennomsnittstrafikk for 2 timer per rk per døgn: -17000 : 16 x 2 = 2125 kjøretøy som må stoppe ved hver rk.

Dersom en forutsetter at den enkelte sjåfør har en tidskostnad på kr. 200 per time kan vi beregne denne tidsbruk til: - kr 200 x 2125 = kr 425.000 x 10 rk = kr 4.250 000  per døgn. Alle arbeidsgivere med ansatte sjåførerer må faktisk betale for dette tidstap.

Årlig vil da tidstapet på denne bussveien ha en teoretisk kostnad på kr 4,250 mill x 360 = kr 1.530 000 000, -En milliard, femhundre og tretti millioner norske kroner.

Dersom gjennomfartstrafikken slippes gjennom rundkjøringene parallelt med bussene, slik som beskrevet på min hjemmeside, vil beløpet antagelig kunne reduseres med ca ¾. deler

Skisse og beskrivelse av en rundkjøring som er åpen for gjennomfartstrafikk finner du her: «Bussvei Hillevåg». På samme sted vil en også kunne finne Samferdselsdepartementets dokument:

Med ref.til andre avsnitt om redusert hastighet og økt forurensing, har jeg forsøkt å antyde hvor mye drivstofforbruket vil øke år når gjennomsnittshastighet reduseres til 20km/time. 17000 kjøretøy:24x16 = 11333kt. som vil økeforbruket fra 0,5 til 1l/mil. 5666 liter koster ca. kr. 12,50x5666 = ca. 70 000,- x 250 = kr. 17 000 000 per år.
Forurensing vil øke tilsvarende for økt forbruk av drivstoff med over 3500tonn CO2/år.

Stavanger 23.03.2015. Per Thjømøe

Tel: 51 54 15 32 – 480 00 919. Mail: pert@lyse.net

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...