Gangbro på flyplasser - en løsning!

Gangbro til jetfly -terskelhøyde 1,7 - 2,7m

Adkomst til mellomstore jetfly. Boarding bridgde from ground level to midiumsized jet aircrafts

En mobil gangbro, som beskrevet nedenfor, vil kunne gi tilnærmet lik tilgjengelighet for alle kategorier pax. Broen vil kunne tilfredstille de krav som er beskrevet i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.

Denne type gangro vil antagelig kunne bygges på ca. 15m lange buss-chassis av forskjellige fabikkater.
Jeg regner med at det vil være mulig å bytte ut dieselmotoren med elektromotor med tilpasset batteri-pakke. 

Adkomst bak på teleskoptrapp fra bakkenivå opp til ca.2,5m eller med heis , f.eks. ARITCO PRIME EXTERIOR 2000 med maks. last 350 kg. Foran inngang til heisen monteres nedfellbar lem for adkomst til heis fra bakkenivå.

Fra trapp/øvre utgang for heis blir det en ca 10 - 13 m lang korridor- 1,5 m bred samt langs høyre siden lagerplass for cateringtraller (i kjølerom?), rengjøringsutstyr, rullestoler, brosjyremateriell osv. i en 1 meters bredde frem til førerplass.
 
Avhengig av chassisvalg, vil korridoren kunne opereres innenfor flyterskelhøyder fra ca. 1,7 til 3,7 meter. Stigingen vil ligge innenfor EU grensen som er 1:12, mens den i høyder mellom 1,8 og 2,7m vil være 1:20 eller mindre, og ligge innenfor det område som foretrekkes av NHF. Som løfteanording vil f.eks. saksebord av passende størrelse og kapasitet kunne benyttes.  

Tilknytning til fly vil være avhengig av hvilket operasjonsmønster som velges av operatør. Skal broen parkeres parallelt med senterlinjen på flyet, eller alternativt parallelt med vingen? Eller foretrekkes begge alternativer, vil ytre del av bro kunne lages 90 grader svingbar med teleskopdørk mot flydør.

Broen bør utstyres med 230 V aggregat for lading av batterier, drift av heis, eventuelt kjøleaggregat, hydraulisk aggregat og belysning når broen er operativ ved fly. 

Førerplass i front av broen med de nødvendige innretninger og instrumenter for operasjon av broen i en utførelse tilnærmet lik operasjon av containerloadere og de-icervogner (progressiv "joystick"). Mer utførlig beskrivelse dersom det skulle bli aktuelt.

En slik bro vil gi en fleksibel løsning samt være et godt redskap ved "Fjernparkering"
Pris vil antagelig ligge rundt NOK 2-3 000 000,- når utviklingskostnader ikke er medregnet. Pris for bro fra terminalbygg ligger rundt NOK 10 000 000.

På siden "Min gjestebok"  finnes en rekke kommentarer til mine forslag til løsninger om "lik tilgjenglighet for alle".

(Skrevet august 2012)

Se også foto under siden "Bro til jetfly", eller trykk her
  

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...