Gangbro på flyplasser - en løsning!

Universell utforming

Universell utforming

Min hjemmeside er opprettet for å sette fokus på "Universell Utforming" ved norske flyplasser og hvorledes loven om diskriminerings- og tilgjengelihetsloven etterleves med tanke for lik tilgjengelighet for alle passasjerer inklusiv de med redusert mobilitet.
 
Rogaland Fylkeskommune har en flott nettside: http://www.tilgjengelighet.no/   , som gir en god oversikt over tilgjengelighet ved bygg. anlegg og uteområder i fylkets kommuner, men mangler til nå transportoversikt for bane, buss, båt, fly, taxi og tog.  

I den nye loven fra 1. jan. 2009, er det særlig § 1. Formål, § 4. Forbud mot diskriminering,

Tidligere hadde flyselskapene ansvar for passasjerenes (pax) ferdsel mellom terminalbygg og fly samt "hjelpetjenesten". Men med et EU direktiv er dette, så vidt jeg forstår, endret og er nå fra 2008 Avinors ansvarsområde.

Avinor har i de senere år bygget/utvidet de 6 største lufthavnene med blant annet bro-adkomst til flyene - bekostet av Avinor, mens flyselskapene/handlingseskapene vanligvis er de som drifter utstyret. Med bakgrunn i dette og ”tilgjengelighetsloven”, mener jeg at det for fremtiden også må bli Avinors ansvar å anskaffe ustyr som vil kunne benyttes av alle kategorier passasjerer (pax) for adkomst til alle flytyper fra bakkenivå på alle flyplasser!

Ingen av de mindre flyplassene har eller vil få vanlige passasjerbroer da terminalbyggene er en-etasjes bygg. Ved utvidelse av terminalen på Sola bygges det nå som kjent nye ”gater” på bakkenivå uten broer. Så vidt jeg forstår, foreligger det lignende planer for andre flyplasser.

Med bakgrunn i den nye loven, mener jeg Avinor burde anskaffe utstyr som tilfredstiller kravene i den nye loven.

Dessverre har jeg fått intrykk av at det er Avinors holdning at man ikke kan eller vil vurdere anskaffelse av nytt materiell som ikke allerede er tilgjengelig.


Dersom oljeindustien hadde vist tilsvarende interesse for å fornye sitt driftsmateriell, ville vi garantert aldrig fått opplevd en konsert med Katie Melua på havets bunn!

Den naturlige reaksjon burde vært at Avinor, sammen med aktuelle flyselskap, utarbeidet en kravspesifikasjon for utstyr som vil tilfredstille de behov og krav den nye loven setter!

Deretter å invitere aktuelle bedrifter til å presentere løsninger som vil kunne dekke de forskjellige behov, da spesielt med tanke på forskjellige flydør-terskelhøyder.

Ellers: Det er vanlig i utlandet at lufthavnene både anskaffer, eier og drifter det materiell som benyttes i forbindelse med flyenes bakkeopphold.

Linker og påfølgende sider viser noen ideer og skisser til løsninger som muligens vil kunne anspore andre personer til å utvikle disse videre, eller eventuellt presentere andre og bedre løsninger?

Det viktigste er, etter min mening, at det med tiden vil bli utviklet utstyr som gjør det mulig å sikre adkomst til fly fra bakkenivå uten bruk av trapp ved en av dørene på alle flytyper.

I svaret fra Dagfinn Høybråtens spørsmål nr.596 til Liv Signe Navarsete står det, sitat:

”Avinor opplyser at mange flyselskap, særlig lavkostselskapene, krever å kunne parkere uten bruer, noe som gjør at de kan snu og tømme flyene raskere.”

Om dette tillates og praktiseres idag, er det et klart brudd mot nevnte nye lov. Dersom ikke Avinor følger opp dette og anviser plass ved bro der broer er tilgjengelig, bør Avinors eier ta tak i dette!

Alternativet kan også være en anmeldelse til Likestillings og diskrimineringsombudet.

Nyeste kommentarer

15.11 | 07:42

Jeg er uenig i at busstraseet legges om ,på tide å åpne opp kafeen som har stå...

18.08 | 17:42

Eg er storleg imponert! For ein kunnskap, for ei erfaring Per Thjømøe repre...

01.04 | 17:30

Takk for hyggelig kontakt.

11.06 | 08:13

Med respekt og beundring Per, så starter du selskap i en alder av 89 år! Mo...